2014. július 14.

10+1 ok, amiért az Angyali csók a kedvenc könyvem

Az ocsmány borító mögött rejtőző történet alaphelyzetét az Angyali csókot bemutató bejegyzésemben már ismertettem, így most szeretném azt a 11 dolgot felsorolni, amik miatt a szívemhez nőtt ez a Susan Elizabeth Phillips-regény:

 
1.       Cselekmény+alapszituáció – Az írónő egy gyönyörű, romantikus történetet tár elénk, de nem a többi ilyen könyvhöz hasonlóan (jó vicc is lenne, hiszen ez a könyv 1996-ban íródott) nyálasan és csöpögősen. Kétségtelenül felnőtteknek íródott az Angyali csók, ennek megfelelő a minőség, stílus és a cselekmény. Az alapszituációt pedig már kifejtettem a fenti hivatkozáson is elérhető bejegyzésemben, így ide csak egy idézetet illesztenék be:
„- Két idegen vagyunk, akiket összeházasítottak. Azt hiszem, volna egy-két dolog, amit meg kéne vitatnunk.
- Ha a gyerekeink nevét akarja kiválasztani, angyalarcú, én passzolok.”
2.       Cirkusz – Bár nem vagyok oda a cirkuszokért, Susan Elizabeth Phillips olyan élethűen tudja ábrázolni ezt a világot, a fellépéseket, a környezetet, hogy az embernek megfordul a fejében, hogy kipróbálja azt az életet is. Még az sem zavart, hogy kicsit átestünk a ló túloldalára az állatok és az emberek közötti kapcsolatokkal és szoros kötelékekkel...
3.       Ábrázolás – A regény történtét külső szemlélőként olvashatjuk, de esetenként más-más szereplőt helyez a középpontba. Ezáltal mégis ismerjük az érzéseiket, gondolataikat, sőt, még a múltjukról is sok információt kapunk, így már nem is személytelen az az egyes szám harmadik személy.
4.       Komoly témák – Mivel majdnem minden karakter felnőtt, olyan, a való életben is megjelenő problémák, szituációk is megjelennek, amik egy rózsaszín tiniregényben biztosan nem. Ilyen például a büszkeség, a megalázkodás, bántalmazás (nem durván, csak érintőlegesen) és a megbocsátás.
5.       Főszereplők – A középpontban a gazdag, de tisztességes (és néha eléggé mártír) Daisy, és a cirkuszigazgató Alex áll, két teljesen különböző jellem, de működik köztük a kémia. Eleinte távolságtartóak, veszekednek, csipkelődnek, de aztán jobban megismerik egymást...
6.       Mellékszereplők – Mind érdekes személyiség, és közel sem tökéletesek, de pont ez adja a könyv pikantériáját: kavarnak, megadják a hátteret. Közülük a legjobbra szerintem Sheba karaktere sikerült, a maga gőgösségével, és más ellentmondásos tulajdonságaival. Bár elvileg övé a rossz szerepe, ezt nem szabad a klasszikus értelemben értelmezni, hiszen jelentősen köze van a boldog végkifejlethez:
„– Te tényleg begőzöltél, amiért ezt tette veled.
– Nem tett velem semmit.
– Dehogynem. – Daisy hátrahúzódott, hogy a férfi mogorva arcába mosolyoghasson. – Kihozta belőled a jót. Tényleg. Ha lányunk lesz, Shebának fogjuk keresztelni.
– Csak a holttestemen át.”
7.       Daisy és Alex szerelme – Mivel egy romantikus regényről beszélünk, törvényszerű, hogy (legalább) a két főszereplő egymás mellett kössön ki végtelen boldogságban. Nem árulok el azzal sokat, hogy itt is így történik, de maga a folyamat nem ilyen egyszerű: egyikük sem tervezi (a sebzett lelkű Alex pedig végképp nem), de mindkettő elképesztő módon változik a körülményeknek köszönhetően – megtartva természetesen a saját alapvető személyiségjegyeiket –, így a másikhoz csiszolódnak, és sokkal jobban meg is értik egymást a későbbiekben, és közelebb is kerülnek egymáshoz.
8.       Max Petrov – Daisy orosz származású apja olyan ügyesen keveri a lapjait, hogy a fiatalok kapcsolatát a saját javára fordítsa. Még az orosz történelmet is „beépíti” a regénybe, emellett biztosítja a konfliktust.
9.       Tetőpont – Max Petrovnak köszönhetően olyan váratlan dolgok történnek, amiknek köszönhetően elszabadulnak az indulatok, megrendül a másikba vetett bizalom, és egy komoly mélypontra kerülnek a szereplők, nem csak érzelmileg. Kicsit sablonos, de kell ez is.
10.   Befejezés – Mit vár az ember egy lezárásnak? Hát persze, hogy meghatóan romantikus epilógust. Bármennyire is unjuk már, ez igenis kell, de jelen esetben nehéz eldönteni, hogy elérzékenyültél és azért sírsz, vagy a még itt is tökéletesen megjelenő poén miatt folynak a könnyeid:
„Szipogott, kifújta az orrát, aztán belekezdett az eskübe. – Én, Daisy Devreaux Markov, téged… – Elhallgatott.
Alex kérdőn felhúzta a szemöldökét. – Csak azt ne mondd, megint elfelejtetted a nevemet. - Bőszen nézett, de Heather esküdni mert volna, majd kipukkadt belőle a nevetés.”
11.   Alex – Bár nem a megszokott álompasi-típus (ne feledjük, nem egy kamasz), megérdemel egy külön pontot. A maga oroszos, cinikus humorával, és a határozott, parancsoló stílusával mégis hamar belopja magát az olvasó szívébe. Az élet megedzette, ezért érzelmi tekintetben más, mint a többi férfi. Legalábbis elvileg...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése